Pinterest to galeria inspiracji użytkowników z całego świata. Wystarczy powiedzieć „jak z Pinteresta” i każdy wie o co chodzi. Jak zatem wykorzystać potencjał tej platformy w prowadzeniu biznesu? Marketingowo – aby zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie swoich odbiorców. Z tego artykułu dowiesz się, czy Pinterest sprawdzi się w przypadku Twojej marki, ale także jakich efektów możesz się spodziewać i jakie działania są niezbędne.
Pinterest ruszył prawie 12 lat temu. Służy do publikowania i zbierania pinów w formie zdjęć lub wideo, a także tworzenia z nich wirtualnych tablic (mających przypominać te korkowe).
Pinterest to przede wszystkim inspiracje i marzenia użytkowników – głównie z branż, w których liczy się efekt wizualny. Warto dodać, że użytkownicy Pinteresta często kolekcjonują tego typu zdjęcia, bo już podjęli decyzje zakupowe. Nadal jednak szukają inspiracji.
Serwis ma aż 431 mln aktywnych użytkowników miesięcznie na całym świecie. Ta liczba wygląda całkiem zachęcająco. Zwłaszcza gdy pomyślisz, że użytkownik może szybko stać się Twoim klientem, gdy tylko kliknie w link przy grafice, kierujący go do Twojego sklepu.
Każdy pin składa się z grafiki, tytułu, opisu, hasztagów i co ważne – linku odsyłającego. Właśnie ten ostatni element jest dla nas i naszych marek istotny. Posłużmy się przykładem. Użytkownik szykuje się do remontu łazienki, wchodzi więc na Pinteresta i tworzy tablicę o nazwie „łazienka”, gdzie będzie zapisywał swoje inspiracje. Wpisuje słowo klucz w wyszukiwarce serwisowej i voilà – wyskakują mu same piękne wnętrza i armatury, które zapisuje na tablicy. Klika w te, które szczególnie przykuły jego uwagę, w tym pina, prezentującego produkty Twojej marki. Klika w linka obok i po chwili znajduje się na stronie interesującego go produktu. Proste, prawda?
W 2021 roku w Polsce 86% użytkowników Pinteresta to kobiety, zwykle w przedziale wiekowym 25-34 lat. Te statystki i najczęściej wyszukiwane hasła powinny być dla nas wskazówką również przy doborze plików, które chcemy opublikować.
Beauty, moda, lifestyle, wystrój wnętrz, kulinaria, sztuka, zdrowie, ogród. To te branże są najczęściej wyszukiwane przez użytkowniczki.
Wybór grafiki jest naprawdę ważny, w końcu jest to element, który wyróżnia nasze zdjęcie spośród tysięcy innych. Warto zadbać, aby było estetyczne, proste i naturalne, ale także miało to coś, co przyciągnie uwagę. Pamiętaj o wysokiej jakości grafiki, bo tylko takie piny mają szansę na sukces.
Zdjęcia, które się najlepiej klikają to takie, które przedstawiają jakiś efekt. Mogą to być świeżo wystylizowane włosy w Twoim salonie fryzjerskim, pięknie ułożona nowa kostka przed domem Twojego klienta, lub wizualizacja jego kuchni. Nie warto się jednak zamykać tylko i wyłącznie na tego typu zdjęcia.
Ciekawym formatem są też infografiki. Graficzna wizualizacja najważniejszych informacji lub ciekawostek w jednym miejscu – kto by się nie pokusił o zapisanie tego na swojej tablicy? Wyróżnić się spośród tłumu możesz także animacją lub filmikiem.
Jako marka na Pintereście masz naprawdę dużo możliwości. Po pierwsze, możesz dodawać własne materiały, tworząc tematyczne tablice, w których prezentować się będą Twoje produkty lub usługi. Dobrze dobrane treści pod Twoją grupę docelową powinny się łatwo znajdować, co w efekcie będzie generować ruch na Twojej stronie. Możesz także tworzyć tablice i oprócz własnych plików, zapisywać na nich inne, pasujące do tematu piny. Dzięki temu, powstanie tablica z masą inspiracji, którą użytkownik ma możliwość zapisać, aby jej zawartość pojawiała się na jego newsfeedzie. W taki sposób zwiększysz swoją rozpoznawalność, a także zbudujesz świadomość marki.
Konto na Pintereście mogą założyć indywidualne osoby lub firmy. Jeśli chcemy tam promować swoją markę należy utworzyć konto firmowe. Zyskujemy tym dostęp do statystyk i możliwości reklamowych.
Gdy prowadzisz swoje konto, gdzie tworzysz tablice z różnymi inspiracjami, użytkownicy, którzy doceniają Twoją estetykę mogą Cię zaobserowować. Dzięki temu, udostępniane przez Ciebie treści wyświetlają im się w pierwszej kolejności w newsfeedzie, a Ty tworzysz bazę swoich potencjalnych klientów.
TikTok nieźle namieszał w popularnych serwisach społecznościowych. Jego śladami podąża już Instagram i Facebook ze swoimi Reelsami, YouTube Shorts, a od zeszłego roku także i Pinterest.
Pod nazwą Idea Pins kryją się krótkie historie w formie przewijanych filmików, przypominające stories na Instagramie. Do nich także można dołączyć tekst, elementy graficzne, przejścia, muzykę od Epidemic Sound lub własne nagranie. To wszystko można zamknąć w maksymalnie 60 sekundach, i co ważne – nie znika po 24h jak to ma miejsce na Instagramie. Tryb tworzenia i edycji Idea Pin wspomaga opcja Ghost, dzięki której z łatwością można nagrać film typu “przed i po”. Nowy format pinów znajdziesz w aplikacji mobilnej Pinterest w zakładce “Obejrzyj”, której pełnoekranowy wygląd i funkcjonalność przypominają znane już każdemu Reelsy.
Twórcy Pinteresta poszli o krok dalej i umożliwili udostępnianie Idea Pins na innych serwisach społecznościowych. Przede wszystkim, chodzi o Facebooka i Instagrama – robi się to bardzo łatwo, wymaga jednego kliknięcia i od razu zostajemy przekierowani do wybranej przez nas aplikacji. W przypadku innych platform (np. TikTok czy Snapchat) wymaganych jest więcej kroków, ale także zrobimy to bez większego wysiłku.
Udostępnianie Idea Pinów w innych serwisach społecznościowych ma na celu dotarcie do nowych użytkowników, ale także ułatwienie korzystania z Pinteresta twórcom, którzy już na nim publikują.
Jak widzisz, obecność na Pintereście może przynieść Twojej marce duże korzyści. Jeśli chcesz być krok przed konkurencją, realizować swoje cele biznesowe i precyzyjnie docierać do klientów, którzy już podjęli decyzję o zakupie – załóż konto na Pintereście! Wolisz skorzystać z wiedzy i know-how profesjonalistów i to im zlecić prowadzenie konta? Napisz do nas – wiemy, jak sprawić, by Twoja marka zrealizowała swoje cele biznesowe dzięki Pinterestowi.
Chcesz mieć profesjonalne konto na Pintereście?
Napisz do nas już dziś i wykorzystaj marketingowe możliwości Pinteresta!