Choć rynek kryptowalut zaliczył ostatnio znaczące spadki, to projekty NFT wciąż święcą triumfy. Twitter wprowadził nawet możliwość dodawania NFT jako zdjęcia profilowego, co pewnie za chwilę skopiują inni – Instagram, Facebook czy YouTube. To właśnie warstwa internetu społecznościowego jest istotnym silnikiem wzrostu krypto. Kiedy kilkanaście lat temu na rynku pojawiały się pierwsze platformy Web 2.0, wszyscy byli zadziwieni szybkością, z jaką pozyskiwały nowych użytkowników. Jak to w rozwoju technologii bywa: jedna zmiana staje się żyznym podłożem do wyhodowania kolejnej, jeszcze bardziej dynamicznej rewolucji. Krypto – choć skomplikowane technologicznie i wyjątkowo trudne do zrozumienia dla przeciętnego człowieka – rozwija się tak gwałtownie właśnie dzięki scentralizowanym sieciom społecznym takim jak Twitter. Zapewniają im one zasięgi i możliwości komunikacji pomiędzy użytkownikami. Myślę, że cena Bitcoina będzie się wahać, ale nie mam wątpliwości, że oddolny trend adopcji kryptowalut zostanie z nami na zawsze. Więcej w nowym GreenLetter.
Spis treści GreenLetter:
- YouTube interesuje się NFT
- Co ma zdjęcie profilowe do NFT?
- Pierwszy odzieżowy sklep Amazona
- Optymistyczne prognozy dla rynku reklamy
- Meta. Koniec projektu stablecoina?
- 30 mln dolarów dla polskiej firmy z branży medycznej
- Nie wszyscy chcą pozbywać się ciasteczek
- Współpraca NBCUniversal i TikToka
- A twórcy krytykują TikToka
- Zaczyna się gorączka Super Bowl
- Shorty GreenLetter
- Weekly Tool w GreenLetter
- Product design od A do Z. Wiedza z bloga
YouTube interesuje się NFT
Zainteresowanie Big Tech rynkiem NFT rośnie. Susan Wojcicki, CEO YouTube, odniosła się do tokenów. „Zawsze koncentrujemy się na rozwijaniu ekosystemu YouTube, aby pomóc twórcom czerpać korzyści z pojawiających się technologii, w tym takich jak NFT, przy jednoczesnym wzmacnianiu i ulepszaniu doświadczeń twórców i fanów na YouTube” – napisała Wojcicki. Nie podała ona żadnych konkretów, ale można sobie wyobrazić, że w przyszłości platforma będzie umożliwiać m.in. połączenie konta na platformie z krypto walletem. Nie tylko YouTube planuje wykorzystać popularność tokenów – na swój kawałek tortu liczą też Instagram i Twitter, o czym poniżej.
📰 Bloomberg (Paywall)
Co ma zdjęcie profilowe do NFT?
NFT jako zdjęcie profilowe na Twitterze sygnalizuje przynależność do danej społeczności (przykład: Bored Ape Yacht Club). Ale jak sprawdzić, czy użytkownik faktycznie jest właścicielem tokena, a nie tylko wkleja grafikę z internetu? Twitter właśnie uruchomił mechanizm, który ma to weryfikować (ogranicza się tylko do Ethereum, który dominuje rynek NFT). Żeby potwierdzić posiadanie tokena, trzeba połączyć kryptowalutowy portfel z kontem na platformie. Zdjęcie profilowe zweryfikowanego właściciela NFT będzie miało kształt sześciokąta.
📰 CoinDesk
Pierwszy odzieżowy sklep Amazona
W Los Angeles niedługo pojawi się sklep odzieżowy giganta e-commerce. Amazon Style ma być naszpikowany nowinkami technologicznymi. Na wieszakach zostaną umieszczone kody QR – po zeskanowaniu klient zobaczy opis produktu, oceny, dostępne rozmiary i kolory. A ubrań nie trzeba będzie już nosić do przymierzalni – zostaną one tam wysłane po dotknięciu przycisku na ekranie smartfona. Do tego wszędzie będzie pełno touchscreenów, a za zakupy klienci zapłacą przy pomocy Amazon One – to system płatności oparty na biometrii.
📰 The Verge
🎥 Amazon reimagines in-store shopping with Amazon Style
Optymistyczne prognozy dla rynku reklamy
Według Dentsu w tym roku wydatki na reklamę w skali globalnej wzrosną o 9,2 % i wyniosą rekordowe 745 mld dolarów. Prognoza mówi, że w kolejnych latach ta kwota będzie jeszcze większa. Ponad połowa pieniędzy (55%) ma być przeznaczona na reklamę cyfrową. Przewiduje się, że wydatki na digital wzrosną o prawie 15%. Peter Hujiboom z Dentsu wskazuje na rozwój rynku gier i metaverse, zaznaczając, że dla brandów „nigdy nie było tak ekscytujących czasów do eksperymentowania, wprowadzania innowacji, bycia w kontakcie z klientami, ponieważ wszystkie formy mediów stają się coraz ważniejsze w codziennym życiu”. Największe rynki reklamowe to Chiny, Japonia, Niemcy, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone.
📰 AdWeek (Paywall)
Meta. Koniec projektu stablecoina?
Diem Association to projekt stablecoin, który powstał z inicjatywy Facebooka (obecnie Meta). Jednak od początku Zuckerberg nie miał na tym polu dużo szczęścia (m.in. ze względu na zastrzeżenia regulatorów). Bloomberg donosi, że Diem rozważa sprzedaż swoich aktywów. Ma być to sposób na zwrot kapitału inwestorom. Czy to oznacza całkowite porzucenie projektu?
Bloomberg (Paywall)
30 mln dolarów dla polskiej firmy z branży medycznej
Infermedica pozyskała $30 mln na rozwój narzędzia opartego na AI, które pozwala na wstępną diagnozę pacjentów. Rozwiązanie powstało, by odciążyć personel medyczny dzięki automatyzacji, a pacjentom ułatwiać dostęp do podstawowej opieki medycznej. Infermedica to start-up, który powstał w 2012 r. Narzędzie firmy jest obecnie wykorzystywane w 30 krajach.
📰 TechCrunch
Nie wszyscy chcą pozbywać się ciasteczek
Najwięksi niemieccy wydawcy – na czele z Axel Springer – chcą, żeby Unia Europejska interweniowała w sprawie planów Google dotyczących wycofania „ciasteczek”. Według nich ta decyzja im zaszkodzi, bo uniemożliwia analizowanie zachowań i preferencji czytelników podczas przeglądania treści online. Informacje te są wykorzystywane do tworzenia jak najlepiej dopasowanych reklam. Jednocześnie gigant z Mountain View wciąż będzie gromadzić u siebie ogromne ilości danych o użytkownikach. To budzi obawy o nadużywanie przez Google dominującej pozycji na rynku cyfrowej reklamy. Z kolei firma zauważa, że wiele innych platform i przeglądarek już przestało obsługiwać pliki cookie stron trzecich (np. Firefox i Safari), a Google – jako jedyny – „robi to otwarcie i w porozumieniu z regulatorami i branżą, jednocześnie proponując nowe, alternatywne technologie”.
📰 The Financial Times (Paywall)
Współpraca NBCUniversal i TikToka
Zimowe igrzyska olimpijskie w Pekinie coraz bliżej. Przy tej okazji NBCUniversal, który od lat ma prawo do transmisji imprezy w USA, nawiązał współpracę z TikTokiem. Reklamodawcy będą mogli w czasie igrzysk uruchomić kampanię na platformie znanej z krótkich form wideo. To pokazuje, że nadawca zdaje sobie sprawę ze zmian w sposobie konsumpcji mediów i odpływie części widzów z linearnej telewizji do streamingu i innych mediów cyfrowych.
📰 AdAge (Paywall)
A twórcy krytykują TikToka
Hank Green, który ma ponad 6 milionów followersów na TikToku, uważa, że platforma powinna zmienić zasady, na jakich działa fundusz dla twórców Creator Fund o wartości $200 mln. Do osób, które miesięcznie mają ponad 100 tys. wyświetleń, trafia stała suma pieniędzy. Jednocześnie rośnie liczba użytkowników i samych twórców korzystających z funduszu. Oznacza to, że tort do podziału jest mniejszy. Green zauważa, że zyski oparte na faktycznej liczbie wyświetleń oznaczałyby więcej pieniędzy dla topowych twórców, ale byłyby niekorzystne dla TikToka. TikTok oprócz funduszu umożliwia użytkownikom dawanie napiwków, ułatwia współpracę z markami, a do tego pracuje nad opcją subskrypcji.
📰 Social Media Today
Zaczyna się gorączka Super Bowl
Super Bowl to amerykańskie święto sportu, ale też najdroższy na świecie czas antenowy i towarzyszące finałowi, pełne pompy wydarzenie muzyczne. W tym roku podczas Halftime Show wystąpią gwiazdy hip-hopu i R&B: Eminem, Mary J. Blige, Kendrick Lamar, Snoop Dogg i Dr. Dre. Pepsi, wieloletni sponsor wydarzenia, rusza z promocją. Marka wypuściła zrobione z rozmachem wideo (w dłuższej i krótszych formach). Co ważne, Pepsi wzięła pod uwagę to, że odbiorcy mogą oglądać finał na różnych urządzeniach, dlatego powstała mobilna apka.
📰 MarketingDive
🎥 The Call | Pepsi Super Bowl LVI Halftime Show OFFICIAL TRAILER
🩳 Shorty GreenLetter
M&M’s mówi, że stawia na inkluzywność i odświeża wygląd swoich maskotek. Zmiana wywołała niemałe zainteresowanie i dyskusje.
🛠 Weekly Tool w GreenLetter
Twój zespół handlowców mierzy się z organizacyjnym chaosem? Pipedrive to proste w obsłudze narzędzie do zarządzania sprzedażą i CRM idealne dla małych i średnich zespołów sprzedażowych. Zarządzanie lejkiem, prognozowanie sprzedaży, integracja poczty e-mail – to tylko niektóre z funkcji narzędzia.
🦜 GreenLetter przeczytany? To czas na wiedzę z bloga Green Parrot: