Zwolnienia w branży technologicznej, kryzys energetyczny, czająca się za rogiem recesja, wojna, COVID-19 i niestabilne budżety marketingowe. Pomimo tej czarnej rozpaczy wylewającej się z prasy, telewizji i social mediów, postanowiłem zacząć ten GreenLetter od czegoś pozytywnego: zwierzaków. Wiadomo nie od dziś, że zwierzęta w reklamie wywołują pozytywne emocje. Wszyscy znamy ryczącego Leo z logo MGM, geparda Chestera, Geico Gecko, niedźwiedzie polarne z reklam Coli czy Tygrysa Tony’ego. TikTok i Instagram w ostatnich latach stały się prawdziwymi kopalniami złota, jeśli chodzi o „zwierzakowe” treści, które sprzedają. Zwierzęta + marketing = ♥️. Innym przykładem bodźca medialnego, który trafia bezpośrednio do naszego układu limbicznego, są złe wiadomości. W tym przypadku reakcja jest jednak inna: o cholera, to ważne, muszę to oglądać/śledzić dalej. Rekomendacja jest więc taka: przeplataj newsy śmiesznymi filmami z kotami.
Spis treści:
- Psi influencerzy
- Spotify zwalnia pracowników
- TikTok a zachowania konsumentów
- Google chce być SaaS
- Czy Instagram znów będzie Instagramem?
- E-sport i Porsche
- Pracownicy chcą stabilizacji
- Meta, VR i NBA
- Osoby pracujące w biurze vs zdalnie
- Wykres z aut
- Shorty
- Weekly Tool
- Jak poprawić wyniki w Facebook Ads? Wiedza z bloga
Psi influencerzy
Hugo i Huxley to psi influencerzy z prawdziwego zdarzenia: dla swojej właścicielki, Ursuli Aitchison, „zarabiają” ponad 100 tys. funtów rocznie. Są modelami, biorą udział w reklamach, mają intratne umowy partnerskie. Te dwa labradory świetnie wpisują się w rosnący trend pet influencerów, reklamujących zarówno produkty dla zwierzaków, jak i dla ludzi. Sporą część zleceń psy otrzymują z agencji zwierzęcych talentów, Urban Paws. „Zapotrzebowanie na zwierzęta w reklamach, w telewizji i do promowania produktów w social media stale rośnie i obserwujemy ogromny boom na pet influencerów.” – zauważa Layla Flaherty, CEO Urban Paws. W tym roku wzięcie będą mieć króliki (z powodu chińskiego Roku Królika, który właśnie się zaczął). Pet influencing narodził się w Stanach Zjednoczonych, a jedną z pierwszych zwierzęcych gwiazd Internetu była kotka Tardar Sauce, znana szerzej jako Grumpy Cat.
📰 The Guardian
Spotify zwalnia pracowników
Do coraz większego grona firm technologicznych, które zdecydowały się na zwolnienia pracowników, dołącza Spotify. Muzyczna platforma pożegna się z 6% swojej załogi (to ok. 600 pracowników). Daniel Ek, CEO Spotify, napisał na blogu: „W ciągu ostatnich kilku miesięcy podjęliśmy znaczne wysiłki, aby ograniczyć koszty, ale to po prostu nie wystarczyło”. Rynek technologiczny, po agresywnym wzroście w czasach pandemii, notuje poważne spowolnienie, co przekłada się na redukcję zespołów. W ostatnim czasie zwolnienia zapowiedzieli też tacy giganci Big Tech jak Google czy Microsoft.
📰 euronews.next
📰 The Financial Times (Paywall)
TikTok a zachowania konsumentów
Co ma TikTok do telewizyjnych reklam? Okazuje się, że całkiem dużo. Ta relatywnie nowa aplikacja już zmieniła sposób przetwarzania informacji przez odbiorców. Ta zmiana z kolei wpływa na to, w jaki sposób konsumenci oglądają i reagują na treści reklamowe. Krótkie wideo „wytrenowało” oczy widza, dzięki czemu szybciej analizuje on i wyłapuje pojęcia. Pozwala to reklamodawcom na tworzenie chociażby 15-sekundowych spotów, podczas gdy jeszcze 5 lat temu minimalna długość wideo liczyła 30 sekund, a najlepiej więcej niż minutę. TikTok sprawił też, że użytkownicy częściej reagują na wyświetlany content, co jest dobrą informacją dla reklamodawców.
📰 AdExchanger
Google chce być SaaS
Google coraz bardziej zachęca reklamodawców do współpracy z certyfikowanymi partnerami, np. agencjami od performance marketingu. Takie podejście ma pomóc gigantowi z Mountain View ograniczać koszty związane z biznesem reklamowym. „Google próbuje uciec od bezpośredniego kontaktu z klientami. (…) Myślę, że celem firmy jest to, aby resellerzy mogli wziąć na siebie większość obowiązków związanych ze wsparciem czy zapytaniami o usługi”- mówi jeden z media buyerów. To też strategia, która pomaga mu pozycjonować się jako dostawca SaaS, na co przychylnie patrzą inwestorzy.
📰 Digiday (Paywall)
Czy Instagram znów będzie Instagramem?
Gdy Instagram zaczął koncentrować się na wideo, dużej części użytkowników to się nie spodobało. Pisaliśmy o tym m.in. w tym GreenLetterze. Adam Mosseri, dyrektor generalny Instagrama, przyznał jednak niedawno, że tradycyjne posty ze zdjęciami ucierpiały w zeszłym roku z powodu nacisku platformy na rozwój Reelsów. Podczas swojego cotygodniowego Q&A z użytkownikami Mosseri napisał: „Myślę, że byliśmy nadmiernie skoncentrowani na wideo w 2022 r. (…) i w zasadzie pokazaliśmy zbyt wiele filmów i za mało zdjęć.” CEO platformy zapewnił, że trwają prace, które mają przywrócić równowagę w aplikacji. Nie oznacza to oczywiście, że znikną z niej Reelsy.
📰 The Verge
E-sport i Porsche
Porsche wie, że młodzi gamerzy to przyszli konsumenci i chce już teraz budować świadomość marki, nawiązując kontakt z tą grupą. Luksusowy brand rozpoczął więc wieloletnią współpracę z popularną organizacją e-sportową, FaZe Clan. Niemiecki producent samochodów zostanie oficjalnym partnerem drużyn sportowych FaZe Clan. Powstanie też specjalny content, produkty oraz przedmioty cyfrowe dla fanów.
📰 MarketingDive
Pracownicy chcą stabilizacji
Pracownicy chcą jednocześnie stabilności i elastyczności. Jak wynika z raportu Workmonitor firmy Randstad, około połowa osób poszukujących pracy (45%) nie zdecydowałaby się na ofertę, która nie oferuje elastycznych godzin pracy. Ponadto prawie połowa ankietowanych (48%) twierdzi, że rzuciłaby pracę, gdyby ta „uniemożliwiała im czerpanie radości z życia”. W badaniu wzięły udział osoby z Ameryki Północnej i Południowej, Europy, Azji i Australii.
📰 HRDive
Meta, VR i NBA
Meta będzie oferować ponad 50 gier VR na żywo na Meta Quest w ramach współpracy z NBA i WNBA. Już w 2020 r. firma podpisała umowę z legendarną koszykarską ligą, dzięki której Meta Quest stał się oficjalnym zestawem słuchawkowym NBA. Fani koszykówki będą też mogli zobaczyć ponad 50 meczów na żywo w VR w sezonie 2022/23, zagrać w interaktywne minigry czy zobaczyć powtórki meczów.
📰 TechCrunch
Osoby pracujące w biurze vs zdalnie
Osobom, które pracują w biurze, łatwiej jest zdobyć awans, premie i podwyżki w porównaniu z tymi pracującymi zdalnie – uważa tak ponad połowa ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu American Staffing Association. Co jeszcze wynika z badania, w którym wzięło udział ponad 2 tys. osób? Mimo że większość respondentów dostrzega zalety pracy w biurze, 44% z nich oznajmiło, że przyjęłoby obniżkę wynagrodzenia, gdyby wiązało się to z „większą swobodą dotyczącą pracy zdalnej”. Około połowa pracowników zadeklarowała, że pracuje w biurze w pełnym wymiarze godzin, 28% – w układzie hybrydowym, a 24% respondentów pracuje w pełni zdalnie.
📰 HRDive
Wykres z aut
Jak najłatwiej zilustrować poziom emisji dwutlenku węgla przez różne typy pojazdów? Västtrafik, szwedzki operator transportu publicznego, wpadł na prosty, ale bardzo efektowny pomysł: tradycyjne, nudne słupkowe wykresy powstały… z prawdziwych, ułożonych jeden na drugim, aut.
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 Spot reklamowy Västtrafik
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Murf.ai to jeden z tooli AI, który prawdopodobnie zostanie z nami na dłużej. To platforma typu ext-to-speech, która pozwala szybko i łatwo generować wersje audio wprowadzonych tekstów. Co ciekawe, w bibliotece znajdziesz szeroki wybór głosów podzielonych na profesje (np. autora, edukatorki, marketera). Narzędzie można wykorzystać m.in.. do tworzenia podcastów, wersji audio artukułów czy instruktaży.
Wiedza z bloga w GreenLetter