Uwięzieni w domach podczas kolejnych lockdownów w czasie pandemii COVID-19 szukaliśmy rozrywki w Internecie. Nie dziwne więc, że popularność transmisji na żywo i gier komputerowych wystrzeliła w górę. A te dwa obszary – i wiele więcej – idealnie łączy Twitch. Dowiedz się, czym jest ta platforma i dlaczego warto zainwestować w Twitch Ads.
Z tego artykułu dowiesz się:
Twitch.tv to platforma do przesyłania strumieniowego. Jest dostępna na komputerach, urządzeniach mobilnych i popularnych konsolach do gier. Serwis zdobył ogromną popularność głównie jako miejsce dla miłośników gier wideo, ale transmisje na żywo dzisiaj mają różnorodną tematykę i co za tym idzie – również publikę. Korzystają z tego brandy, które zdały sobie sprawę, że to idealna platforma do docierania do młodszych klientów.
Jak w ogóle powstał Twitch? Wszystko zaczęło się w 2007 r., gdy dwaj znajomi – Justin Kan i Emmett Shear – uruchomili stronę internetową o nazwie Justin.tv. Pozwalała ona na transmisje i na czatowanie na żywo. Stroną szybko zainteresowali się gamerzy. W 2014 r. zmieniono nazwę na Twitch Interactive. Platforma została wtedy przejęta przez Amazona za 970 mln dolarów.
Dzisiaj Twitch to jedna z najpopularniejszych form rozrywki online. Gamerzy wciąż kochają ten serwis, ale można na niej znaleźć też treści związane z muzyką, sportem, podróżami. Twitch obsługuje teraz praktycznie wszystko: od streamowania gier wideo, poprzez podcasty, stand-upy, koncerty, wywiady, streamingi „zza kulis”, rozgrywki e-sportowe itd. Oznacza to, że publiczność jest coraz bardziej zróżnicowana. Dlatego jeśli wciąż uważasz, że Twitch jest dobrym miejscem na reklamy tylko dla bardzo wąskiego segmentu – lepiej szybko zmień zdanie.
Twitcha codziennie odwiedza średnio aż 31 milionów gości, a miesięcznie aktywnych jest tam 8 milionów streamerów. Użytkownikami Twitcha są głównie przedstawiciele Gen Z i millenialsi. Prawie 75% widzów jest w wieku od 16 do 34 lat. Dokładniejsze dane kształtują się tak:
Z badania rynku live streamingu w Polsce przeprowadzonego przez Streamerzy.pl wynika, że aż 94% ankietowanych ogląda streamy na Twitchu. Inne platformy do livestreamingu są daleko w tyle. Do tego prawie 30% respondentów z powodu pandemii COVID-19 zaczęło oglądać więcej streamów. Na pytanie “Na czym spędzasz najwięcej czasu?” 32,4% osób odpowiedziało, że na oglądaniu Twitcha.
Podczas gdy np. wśród osób korzystających z Instagrama dominują kobiety (ok. 68%), z Twitcha korzysta więcej mężczyzn – 65%.
Młodzi użytkownicy Twitcha (18-34 lat) są przychylnie nastawieni do reklam. 72% z nich akceptuje, że reklamy pojawiają się w zamian za dostęp do interesujących ich treści. 43% uważa, że treści reklamowe pomagają im odkryć nowe produkty i brandy.
Jak widzisz, Twitch to idealne miejsce, jeśli chcesz dotrzeć do konsumentów poniżej 35 roku życia. Co ważne, użytkownicy Twitcha często wykazują się większym zaangażowaniem niż osoby korzystające z innych platform społecznościowych. To bardzo dobra wiadomość dla brandów, które chcą rozpocząć swoją przygodę z Twitch Ads!
Twitch oferuje kilka formatów reklam, które są przeznaczone zarówno dla twórców, jak i dla marek. Poznaj Twitch Ads i ich specyfikację:
Reklama pojawia się na stronie głównej Twitcha i może się składać maksymalnie z 250 znaków. Ten format reklamy jest skierowany jednak głównie do twórców, a nie marek – ma za zadanie kierować widzów na dany kanał.
Specyfikacja reklamy: reklama składa się z dwóch grafik, wyświetlanej po obu stronach. Każda z nich ma wymiary 450x350px. Maksymalny rozmiar to 150KB. Grafika musi być w formacie PNG lub JPG. Do tego trzeba wskazać główny kolor tła (w systemie szesnastkowym) – będzie on przechodzić w gradient.
Reklama ma kształt prostokąta i pojawia się na stronie, na której użytkownik przegląda treści (po kliknięciu „Przeglądaj” znajdujące się na stronie głównej po prawej stronie).
To długi baner, który znajduje się w górnej części ekranu. Pojawia się na stronie do poszukiwania treści.
Specyfikacja reklamy: wymiary powinny wynosić 970×66 px, a maksymalny dozwolony rozmiar pliku to 100 KB. Obsługiwane formaty to GIF, JPG i PNG. W przypadku wykorzystania animacji ich długość powinna wynosić maksymalnie 15 sekund.
Reklamy wideo na Twitchu mogą pojawiać się przed lub w trakcie transmisji na żywo. Są to reklamy bez możliwości pominięcia. Można w nie również kliknąć (z wyjątkiem reklam wyświetlanych na konsolach do gier i OTT).
First Impression Video Takeover to rodzaj reklamy, dzięki któremu widzowie zobaczą Twoją reklamę już podczas pierwszej transmisji na platformie danego dnia.
Zamiast „tradycyjnych” formatów reklamowych Twitch Ads możesz wybrać współpracę z twórcami. Twitch jest idealnym miejscem dla influencer marketingu. Współpraca z dobrze dobranymi twórcami pozwoli Ci dotrzeć do ich followersów. Czy wiesz, że aż 82% użytkowników Twitcha twierdzi, że sponsorowanie jest dobre dla branży gier, a 80% z nich jest otwartych na marki wspierające konkretnego twórcę/gamera?
Wykorzystanie popularności influencera jest świetnym sposobem np. na:
Reklamowanie się na Twitchu z pomocą influencera może przyjąć różne formy – wszystko tak naprawdę zależy od kreatywności reklamodawcy i twórcy. Pamiętaj, że na Twitchu wszystko odbywa się na żywo i charakteryzuje się dużą interaktywnością. Widzowie mogą zadawać pytania o produkcie na czacie, a streamerzy odpowiadać na nie w czasie rzeczywistym czy prezentować, jak działa produkt. Interaktywność z kolei wpływa na większe zaangażowanie odbiorców, budowanie głębszych relacji z twórcami i tworzenie się silnych społeczności.
Pamiętaj, że na Twitchu istnieją trzy typy twórców, a Twitch wyświetla reklamy tylko na kanałach streamerów, którzy są Towarzyszami lub Partnerami.
Pizza Hut od listopada do grudnia 2020 r. w każdy piątek streamowała na Twitchu serię „Friday Night Bites”. Transmisje na żywo były prowadzone przez popularnego streamera Jericho. W kolejnych odcinkach pojawiali się celebryci i gamerzy (m.in. T-Pain, raper Logic, aktor komiksowy Adam Devine, aktor Jerry Ferrara), którzy grali w gry i rywalizowali w różnych wyzwaniach (oczywiście w jakiś sposób powiązanych z pizzą). Odcinki miały ponad milion widzów na żywo, ponad 5,4 miliona wyświetleń i ponad 26 milionów obejrzanych minut. Do tego wybrani widzowie, którzy byli podczas streamów aktywni na czacie, otrzymali karty podarunkowe Pizza Hut.
Twitch, w odróżnieniu od Facebooka czy YouTube, nie oferuje dedykowanego panelu do konfiguracji i prowadzenia kampanii. Przynajmniej na razie. Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z reklamami na Twitchu, musisz wypełnić formularz dostępny na stronie kontaktowej.
Co warto wiedzieć, zanim ruszysz z kampanią na Twitchu?
Twitch szczyci się tym, że jest platformą opartą na społecznościach. Marka musi to zrozumieć, żeby wykorzystać reklamowy potencjał serwisu. Według 64% młodych użytkowników Twitcha szanse, że zwrócą oni uwagę na daną markę rosną, gdy pokaże ona, że naprawdę rozumie publiczność platformy. Z kolei 56% osób zwraca uwagę na brandy, które wspierają społeczność serwisu.
Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że „emotki to kultury Twitcha. Są odrębnym językiem.”
Treści reklam powinny być zgodne z Wytycznymi dla społeczności Twitcha.
Aż dla 90% klientów, zwłaszcza dla Gen Z i millenialsów, autentyczność brandu jest bardzo ważna. Konsumenci z pewnością szybko wyczują nienaturalność przekazu serwowanego im na ulubionej platformie do streamingu.
Twitch daje praktycznie nieskończone możliwości związane z reklamowaniem się na serwisie. Począwszy od loga brandu pojawiającego się podczas streamów influencera, a skończywszy na wydarzeniach, wyzwaniach i transmisjach tematycznych organizowanych przez markę – to wszystko jest możliwe na Twitchu.
Twitch przygotował też podstawowe wytyczne dla streamerów, którzy umieszczają reklamy podczas swoich transmisji. Jakich głównych zasad powinni oni przestrzegać?
Uważasz, że Twitch to nie miejsce dla Twojej marki?
A czy nie chcesz dotrzeć do zaangażowanej społeczności?
Nie interesuje Cię przedstawienie Twojego produktu/usługi użytkownikom w wieku 16-34?
Nie chcesz pokazać swojej marki jako nowoczesna i autentyczna?
Załóż konto na Twitchu, poznaj go i zobacz, jakie możliwości stawia przed Twoją marką.
Przychody Twitcha z reklam dynamicznie rosną. W 2017 r. wyniosły 100 mln dolarów, w 2019 r. – 310 mln, a w 2021 r – aż $750 mln. Na platformie pojawia się więc coraz więcej firm. Jednak wciąż wielu reklamodawców omija Twitcha bo np.:
Warto jednak skorzystać z możliwości, jakie dają Twitch Ads. Wiedzą już o tym duzi gracze. Z badania live streamingu w Polsce przeprowadzonego przez Streamerzy.pl wynika, że respondenci zauważyli na Twitch.tv obecność takich marek jak Adidas, Alior Bank, Netflix czy Samsung.
Pobierz darmowego e-booka i poznaj inne kanały reklamowe, z których prawdopodobnie jeszcze nie korzystasz!
Nie przegap szansy, jaką dają reklamy na Twitchu. Zacznij reklamować się na tej najpopularniejszej platformie do livestreamingu zanim stanie się to standardem w branży. Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci stworzyć kampanię na Twitchu!
Chcesz reklamować się na Twitchu? Pomożemy Ci w tym!
Napisz do nas już dziś i zacznij swoją przygodę z reklamami na Twitchu.