Mimo ponad 10 lat istnienia Pinterest to dla większości właścicieli e-commerce nadal niezbadany marketingowo grunt. Choć większość z nas kojarzy ten portal jako miejsce poszukiwania inspiracji to wciąż jest to mało znana platforma reklamowa. Niewielu przedsiębiorców wie o tym, że również na tym portalu istnieje ekosystem reklam płatnych. Czy warto więc reklamować się na Pintereście? Oczywiście. Dlaczego? Odpowiedź poniżej. Sprawdźmy, jak działa reklama na Pintereście, czyli Pinterest Ads.
Pinterest to serwis społecznościowy, który dla wielu osób jest źródłem inspiracji dotyczących wystroju wnętrz, gotowania, ogólnie pojętego lifestylu, mody itp. Dzięki temu staje się też miejscem inspiracji zakupowych. Najprościej opisać Pinterest jako rodzaj wirtualnej tablicy korkowej, na której każdy z użytkowników przypomina treści, które mu się podobają, tworząc swój własny “Inspiration Board”.
Portal ten oprócz tworzenia własnych tablic pozwala na ich udostępnienie, przeglądanie tablic stworzonych przez innych oraz wyszukiwanie materiałów foto i wideo pod kątem podobieństwa do tych, które już nam się spodobały. Możemy tam oczywiście również umieszczać własne treści i udostępniać je innym.
Nie będzie zaskoczeniem fakt, że głównymi użytkownikami tego portalu są kobiety, które stanowią aż 76% wszystkich userów. Sam Pinterest podaje, że w Stanach Zjednoczonych 52% millenialsów w USA korzysta z ich serwisu.
Pinterest w Polsce doliczył się już 2,7 miliona aktywnych użytkowników. 86% z nich to kobiety, a 47% to osoby w wieku 25-34 lat. Dominujące zainteresowania użytkowników w Polsce to branża modowa, wnętrzarska i ślubna. Osoby korzystające z Pinteresta to zazwyczaj osoby kreatywne, zmotywowane i chętne do szukania nowych inspiracji w swoim codziennym życiu. Te cechy sprawiają, że bardzo szybko rodzi się w nich chęć zakupu, którą łatwo zrealizować.
Polska jest jednym z 31 państw, w których Pinterest umożliwia działania reklamowe. Do obsługi kampanii reklamowych na Pinterest służy panel Pinterest Ads. Jest to reklamowy ekosystem, stworzony podobnie do reklam płatnych na Facebooku, LinkedIn czy w Google.
Na tym etapie warto wspomnieć, że portal umożliwia stworzenie dwóch typów kont: osobistego i biznesowego. Konta biznesowe mają większy dostęp do rozwiązań i narzędzi z zakresu statystyk, analityk czy metod na promowanie postów, dzięki czemu umożliwiona jest skuteczniejsza promocja.
Konto w Pinterest Ads posiada prostą, trzypoziomową strukturę, na którą składają się:
Reklama na Pintereście wyświetlana jest w modelu aukcyjnym. Oznacza to, że sam określasz, ile jesteś w stanie maksymalnie zapłacić za emisję swojej reklamy. Jeśli zwyciężysz w licytacji z konkurencją, to Twoja kreacja zostanie wyświetlona. Istotne jest jednak, że nigdy nie zapłacisz więcej niż było to potrzebne, aby minimalnie przebić ofertę konkurencji.
Wszystkie treści reklamowe na Pintereście opierają się na estetycznych, nietuzinkowych, przyciągających wzrok grafikach i wideo. Przy tworzeniu reklam na ten portal, warto pamiętać jak kluczowa będzie rola kreacji i obrazu.
Już podczas samego wyświetlania reklam użytkownikom, system reklamowy Pinterest wybiera te, które najlepiej spełniają takie wymagania jak:
W trakcie tworzenia kampanii na Pinterest możesz wybrać cel z trzech kategorii:
W tej kategorii mamy do wyboru Świadomość marki rozliczaną w modelu CPM (koszt 1000 wyświetleń) oraz Wyświetlenia wideo, które rozliczane są w modelu CPV (koszt obejrzenia). Zaleca się korzystanie z tej kategorii celów, aby zwiększyć widoczność marki, produktów lub usługi w Pinterest.
Jedyny dostępny cel w tym zakresie to Rozważenie zakupu (Wcześniej ruch), którego rozliczenie opiera się na modelu CPC (koszt kliknięcia) i służy do zwiększenia ilości odwiedzin na docelowej stronie internetowej.
Kategoria ta przewiduje rozliczanie konwersji oparte na dwóch modelach. Pierwszy z nich zakłada rozliczenia w modelu CPA (koszt działania) i dotyczy działań użytkowników na docelowej stronie internetowej. Drugi natomiast dotyczy tradycyjnej reklamy produktowej i rozliczany jest w modelu CPC lub CPM.
Pinterest Ads oferuje pięć formatów reklamowych, opartych na Pinach, które można wykorzystać dla wcześniej wybranego celu:
Obraz w formie kwadratu lub pionowego prostokąta (w formacie .jpg lub.png, max. 10MB), pozwala na zwiększenie widoczności Pinów na tablicy. Przy jednokrotnym kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony na stronę internetową reklamodawcy, a zapisując Pina na swojej tablicy zmienia go w organiczny materiał (znika etykieta reklamy), dając “drugie życie” w budowaniu zasięgu organicznego.
Format podobny do Pina promowanego, również na formę kwadratową lub prostokątną, z tym, że statyczną kreację zastępuje tu materiał wideo trwający od 4 sekund do nawet 15 minut (mp4, .mov i .m4v, max. 2 GB). Długość filmu wpływa jednak na koszt reklamy, ponieważ im dłuższy film tym wyższe minimalne stawki reklamowe.
Do wyboru są dwa warianty: film o standardowej szerokości (w tym samym rozmiarze co wszystkie inne Piny) oraz film o maksymalnej szerokości (maksymalizujący się na cały dostępny ekran, sprawiając, że użytkownik widzi wyłącznie promowany materiał). Format polecany, gdy chcemy opowiedzieć historię lub zaprezentować poradnik. Warto jednak pamiętać o stworzeniu tekstowej nakładki z napisami do wideo, ponieważ większość użytkowników przegląda feed z wyciszonym dźwiękiem.
Rozwiązanie znane z innych portali społecznościowych, propozycja dla firm, które chcą czytelnie przedstawić kilka produktów lub kilka jego funkcji. Poza tym, w większości funkcji format ten przypomina promowany Pin lub promowany Pin wideo. W jednej karuzeli może się znaleźć od dwóch do pięciu kart. Każda ma swój tytuł (max. 100 znaków), opis (max 500 znaków) oraz link. Jest to dobry sposób na zwiększenie konwersji za pomocą jednej reklamy, ponieważ każda karta może prowadzić na inną stronę docelową.
To również rozwiązanie zaczerpnięte z innych ekosystemów reklam płatnych. Ten format ma zachęcać użytkowników do instalacji promowanej aplikacji. W tym przypadku Pin ma formę zdjęcia z opisem. Po kliknięciu w niego użytkownik zostaje bezpośrednio przeniesiony do strony aplikacji w App Store lub Google Play. Możliwa jest też tzw. łatwa instalacja, która pozwala na pobranie aplikacji bez konieczności opuszczania Pinteresta.
Format umożliwiający przesyłanie produktów ze swojej oferty i tworzenie wirtualnych katalogów z konkretną kolekcją artykułów (podobne rozwiązanie stosuje np. Facebook). Każde przesłane zdjęcie oznaczane jest etykietą ze szczegółowymi informacjami dot. produktów, które się na nim znajduje. Zazwyczaj dodaje się maksymalnie 4-6 oznaczeń na jednym zdjęciu, z czego każde oznaczenie przekierowuje do odpowiedniej strony docelowej, na której użytkownik może zakupić towar. Rozwiązanie polecane głównie przy reklamowaniu np. nowej kolekcji odzieży lub jakichkolwiek nowych produktów w sklepie.
Pinterest daje spory wachlarz możliwości, jeśli chodzi o targetowanie reklam. Poza standardowymi opcjami, jak: płeć, wiek, lokalizacja, język czy urządzenia, są też o wiele ciekawsze warianty: zainteresowania, słowa kluczowe, umiejscowienie i odbiorcy.
Opieranie kierowania reklam na zainteresowaniach to wybór spośród tysięcy opcji, które pozwalają na precyzyjne określenie komu nasze reklamy mają się wyświetlać. Podczas wyboru zainteresowań można skorzystać z wyfiltrowanej listy lub użyć kodów zainteresowań w postaci narzuconych przez Pinterest identyfikatorów, na bazie których tworzysz prosty plik .csv i przesyłasz go, bez konieczności zmian w panelu.
W przypadku słów kluczowych Pinterest pozwala kierować jedną grupę reklam na maksymalnie 20 000 słów kluczowych. Najlepiej jednak skupić się na ok. 25-50 solidnych i precyzyjnych słów kluczowych, które najlepiej będą odpowiadały produktom. Podobnie jak w przypadku Google Ads, do wyboru mamy rodzaje dopasowań słów kluczowych: przybliżone, do wyrażenia, dokładne i wykluczające.
Kolejnym sposobem kierowania reklam jest decydowanie o ich umiejscowieniu. W tej opcji dostępne są trzy warianty: przeglądanie (aktualności i w powiązane Piny), wyszukiwanie (wyniki wyszukiwania i powiązane Piny) oraz wszystkie (aktualności, powiązane Piny i wyniki wyszukiwania).
Ostatnim rozwiązaniem, bazującym na zasadach remarketingu, jest kierowanie reklam na odbiorców. Do wyboru jest jeden z czterech wariantów: lista klientów, osoby, które przeszły do witryny, osoby, które weszły w interakcję z Pinami na Pintereście, osoby podobne do odbiorców z istniejącej listy.
Pobierz darmowego e-booka i poznaj inne kanały reklamowe, z których prawdopodobnie jeszcze nie korzystasz!
Pomimo, że sama konfiguracja konta oraz prowadzenie kampanii na Pinterest nie należy do najprostszych i wymaga wysiłku, jest to obecnie jeden z najbardziej obiecujących kierunków reklamowych. Dodatkowo, nadając dostęp reklamowy agencji marketingowej, konieczne jest udostępnienie prywatnego konta na Pinterest. W tym przypadku warto zdecydować się na doświadczoną i zaufaną agencję, którą cechuje przejrzystość w działaniu. Powierzając konto w nasze ręce masz pewność, że możesz nam zaufać, a my dzięki naszemu doświadczeniu pokażemy Ci niestandardowe możliwości reklamowe dla Twojego biznesu.
Już dziś zapytaj nas o propozycję specjalnie dla Ciebie i przekonaj się, jak z powodzeniem reklamować się na Pinterest!
Chcesz rozpocząć swoją przygodę z reklamami na Pinterest?
Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.