Fraza kluczowa jest terminem ściśle związanym z SEO. Inne określenia tego pojęcia to słowa kluczowe, keywords lub keyphrase/keyphrases. Sprawdź, co to jest fraza kluczowa i w jaki sposób jej wybór wpływa na pozycję Twojej strony.
Fraza kluczowa: definicja i rodzaje
Przez frazę kluczową rozumiemy słowo lub zestawienie słów, które najtrafniej oddają tematykę danej strony internetowej. Wpisując takie hasło w wyszukiwarkę, otrzymujemy wyniki najbardziej dopasowane do niego pod względem treści.
Najważniejsze rodzaje słów kluczowych:
- ogólne (tzw. krótkiego ogona) – składają się najczęściej z 1 lub 2 wyrazów. Przykłady: “buty” lub “buty trekkingowe”;
- szczegółowe – uwzględniają cechę przedmiotu wyszukiwania. Przykład: “buty trekkingowe na rzepy”;
- brandowe – zawierają nazwę marki. Przykład: “quechua”;
- lokalne – określają dodatkowo lokalizację. Przykład: “buty trekkingowe kraków”;
- frazy long tail (tzw. długiego ogona) – składają się z kilku słów dokładnie opisujących przedmiot wyszukiwania. Przykład: “czarne męskie buty trekkingowe na rzepy”;
- branżowe – są związane z tematyką danej dyscypliny, pozwalają na znalezienie artykułów naukowych, blogów czy forów branżowych. Przykład: “trekking”;
- frazy z danymi osobowymi – służą wyszukiwaniu informacji na temat konkretnych osób. Przykład: “James Owen Merion Roberts”.
Wpływ keyphrases na pozycjonowanie strony
Im trafniej dopasowana fraza kluczowa, tym większa szansa na wyższą pozycję strony w wyszukiwarce. Dobierając keywords dla swojej witryny, pamiętaj o 3 zasadach:
- Unikaj krótkich słów kluczowych. Ponieważ są one częściej wyszukiwane, generują większą konkurencję wśród wyników.
- Skorzystaj z narzędzi do analizy słów kluczowych. Aplikacje dostępne online pomogą wybrać najlepsze frazy kluczowe m.in. na podstawie liczby wyszukiwań. Do bezpłatnych należą np. Answer The Public i Planer słów kluczowych Google.
- Umieść keyphrases w odpowiednich miejscach. Fraza kluczowa powinna się znaleźć m.in. w tytule, nagłówkach, adresie URL, pierwszym akapicie tekstu oraz atrybutach ALT obrazków.
Chcesz, by o Twój marketing zadbali specjaliści? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!