Zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i w e-commerce’ach, stosuje się różnorodne techniki podnoszenia wartości transakcji. Dziś dowiesz się, na czym polega jedna z nich, czyli cross-selling.
Cross-selling: definicja
Termin cross-selling oznacza dosłownie sprzedaż krzyżową, inaczej zwaną komplementarną lub określaną skrótem x-sell. Sprzedaż krzyżowa jest techniką, która polega na proponowaniu konsumentowi uzupełniających produktów tuż przed finalizacją transakcji.
Gdy klient wybierze jakiś artykuł, doda go do koszyka lub zaniesie do kasy, sprzedawca oferuje mu produkt komplementarny, aby zwiększyć wartość całej transakcji. Cross-selling obejmuje także sektor usług i jest popularny w wielu branżach.
Jakie zalety ma technika cross-selling?
Dla sprzedawcy lub usługodawcy korzyści ze sprzedaży komplementarnej są oczywiste i należy do nich przede wszystkim wzrost wartości całej transakcji. Oto przykłady pozostałych zalet:
- dłuższy czas spędzony w witrynie – w przypadku sklepów online, im dłużej nasz odbiorca pozostanie na stronie www, tym więcej produktów ma szansę zobaczyć i kupić oraz lepiej zapamiętać markę;
- możliwość automatyzacji – x-sell w e-commerce’ach można z łatwością wdrożyć dzięki narzędziom marketing automation;
- budowanie wizerunku marki jako pełnej troski o klienta – konsument czuje się zaopiekowany i chętniej wraca po następne zakupy.
Najpopularniejsze przykłady cross-sellingu
O tym, czy mamy do czynienia z cross-sellingiem, najłatwiej jest się przekonać podczas wizyty w:
- sklepie obuwniczym – do zakupionych butów kasjerka proponuje jeszcze pastę;
- restauracji – słynne zdanie z popularnej sieci: a może frytki do tego?;
- salonie GSM – do telefonu możemy od razu dopasować etui;
- markecie budowlanym – obsługa doradza kupno wałka malarskiego razem z wybraną farbą;
- sklepie online – widzimy sekcje typu Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili również, czy też Ten produkt będzie idealnie pasował do;
- internetowym serwisie z biletami lotniczymi – nasze zamówienie może zostać uzupełnione o ubezpieczenie bagażu czy wynajem samochodu w miejscu docelowym.
Chcesz, by o Twój marketing zadbali specjaliści? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!