Biuro Warszawa

(22) 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Szturmowa 9/13

Warszawa

Biuro Katowice

(22) 847 09 52

info@greenparrot.pl

plac Wolności 4/3

Katowice

23 kwietnia 2018

Co to właściwie jest to Marketing Automation?

 

Słyszałeś już kilkukrotnie o pojęciu Marketing Automation, ale nie do końca rozumiesz, na czym polega i jakie korzyści może wnieść do Twojej firmy? Poznaj sedno automatyzacji działań marketingowych oraz kluczowe elementy procesu pozyskiwania klientów.

 

Serce Marketing Automation…

…to identyfikacja klienta w czasie rzeczywistym, przypisanie mu odpowiednich tagów i odpowiednia klasyfikacja. Precyzując, na tym etapie kluczowe jest określenie punktów styku: co klienta interesuje i z jakiego powodu wszedł do nas na stronę. Znając te informacje, możemy zacząć rozmawiać z klientem o jego potrzebach, zamiast zgadywać i strzelać na oślep.

 

Do czego służy MA?

W prostym ujęciu to flirt między ogromem informacji marketingowych, jakimi dysponujemy, a klientem. W pierwszym kontakcie próbujemy zaciekawić klienta artykułem o trendach, nowościach lub zmianach w branży. Potem dajemy mu prezent, np. e-booka w zamian za podanie adresu skrzynki mailowej.

Kiedy nawiążemy już kontakt, uznajemy naszą „znajomość” za rozpoczętą. Klient trafia do naszej bazy. Kierujemy do niego personalizowane treści, zapraszając na „randkę” z naszym blogiem. Opublikowane na nim artykuły klasyfikują potrzeby klienta i są punktem wyjścia do kolejnych działań.

Dbając o naszą relację, systematycznie podsuwamy klientowi kolejne treści, stopniowo przygotowując go do procesu zakupowego.

 

Marketing Automation a Content Marketing

Dzięki Marketing Automation możemy dostarczać klientowi takie treści, jakie go naprawdę interesują oraz regularnie mierzyć jego zaangażowanie, odpowiednio przygotowując do zakupu. Content marketing i MA wzajemnie się uzupełniają, prowadząc konsumenta w stronę trwałej relacji z firmą i odpowiednio klasyfikują jego potrzeby, co jest kluczem w procesie sprzedaży.

Bez dobrej strategii content marketingowej nie ma mowy o Marketing Automation i odwrotnie. Możemy produkować tony treści, ale bez odpowiedniej strategii Marketing Automation teksty pozostaną tylko wpisami na blogach, czy stronach branżowych, które nie mają dla naszego biznesu żadnej wartości.

To jak gdybyśmy zorganizowali przyjęcie biznesowe i zaprosili wszystkie osoby, które znamy, bez względu na zainteresowania i potrzeby. Goście miło spędziliby czas, zapewne dobrze się bawiąc i korzystając z darmowego cateringu.  Wydarzenie uznano by później za udane, ale z naszej perspektywy… czy taka inwestycja jest opłacalna? Brakowało przecież osób, na których nam najbardziej zależało – potencjalnych klientów.

 

Centrum dowodzenia

W każdej firmie jest szef, który ustala priorytety i decyduje, co robimy i od czego powinniśmy zacząć. Marketing Automation jest takim centrum dowodzenia, które przetwarza informacje i definiuje działania, jakie będą realizowane w pierwszej i następnej kolejności.

Jak każdy system trzeba go zaprogramować. Dlatego ustalamy scenariusze, które uruchamiają się po spełnieniu odpowiedniego warunku. Marketing Automation działa jak odkurzacz, który „zasysa” dane, a potem wdraża odpowiedni scenariusz.

 

Wcześniej odpowiadało za to klika osób, zaczynając od analizy zachowań klientów i przypisaniu im odpowiednich reguł. Kolejna osoba uruchamiała akcje wychodzące do klienta… i tak dalej. Marketing Automation robi to automatycznie, oszczędzając Twój czas – szybciej i efektywniej wychodząc do klienta.

Musimy też brać pod uwagę oczywisty fakt – konkurencja nigdy nie śpi, a rynek sprzedaży wciąż ewoluuje.

Dlatego obecnie Marketing Automation w branży e-commerce stało się koniecznością, a nie elitarnym przywilejem – każdy manager zdaje sobie z tego sprawę. Dzięki narzędziom MA ratujemy do kilkunastu procent porzuconych koszyków, zwiększamy wartość koszyka o ponad 20% i wpływamy pozytywnie na lojalność klientów. W relacjach B2B scoring leadów i odpowiednie zarządzanie nimi zwiększa efektywność działu sprzedaży i marketingu. Umiejętne zarządzanie ścieżką kontaktu z naszą firmą poprawia jakość leadów dostarczanych do działu sprzedaży, a dynamiczne treści kierowane do klienta zwiększają nawet dwukrotnie liczbę pozyskanych leadów.

 

Pozyskanie klienta to dopiero początek

Dzięki Marketing Automation Twoja relacja z klientem nie musi kończyć się tuż po zakupach. System może także przeprowadzić go przez proces wysyłki, przypomnieć o wystawieniu opinii, czy zaproponować inne produkty, pasujące o tych, które zostały nabyte podczas pierwszej transakcji. Utrzymywanie kontaktu po procesie sprzedażowym buduje długofalowe przywiązanie klienta do marki i uwypukla profesjonalność Twojej firmy. Szczegółowy wpis na ten temat pojawi się na naszym blogu już wkrótce. Stay tuned!